Sunnhet på moten

Tomas Karlsen 4. juni 2015

Har du glemt nyttårsforsettet ditt om å spise sunnere? Trøsten får være at det ennå ikke er for sent å bli sunn – og tidsriktig i samme slengen!

Del denne artikkelen:

Pinterest

Grønnkål. Rødbeter. ­Quinoa. – Alt sammen supersunne greier kroppen vår har godt av. Men dessverre også supersunne greier som var enda supersunnere i fjor. Nytt kalenderår betyr nemlig… vel, mye, strengt tatt, men også nye mattrender og nye matvarer som skal fram i lyset. Og halvveis inn i det nye året har 2015 allerede sørget for å dytte kokosvann og steinalderkostfenomenet paleo tilbake i skyggenes dal (dit noen sannsynligvis mener de uansett hører hjemme - vi tar ikke stilling). Og da må noen ta over.

​Pistasj­nøtten

Pistasj­nøtten, for eksempel. Pistasjnøtten har fått sin renessanse og er sunnere enn noen gang (hvilket ikke betyr at den spygrønne liksom-pistasjisen i to-litersboks har blitt stort mye bedre av den grunn), spekket som den er med vitamin E, som de fleste av oss ikke engang visste vi trengte, og derfor også får for lite av.

Kaniwa

Noe som ikke er en nøtt, men et kornslag, er ris, og risen du skal se etter i år er svart. Svart ris har seks ganger så mye antioksidanter å vise til som sine hvite og brune søsken, ergo nesten på nivå med alles favorittbær de siste årene, blåbær.

Quinoa var fjorårets go to-gryn, men blir i år dyttet ned fra pallen av lillebroren kaniwa – eller babyquinoa, som den også er kjent som. Akkurat som sin litt større bror er kaniwa glutenfri og full av aminosyrer, og dessuten enda rikere på protein.

Litchi

Av frukter er det i år litchi du skal lage smoothie på, i følge matekspertene. Litchi, som også blir kalt kjærlighetsfrukt og kinesiske nøtter, kommer opprinnelig fra Kina hvor den har vært dyrket i over 2000 år, og smaker mildt, søtt, krydret og aromatisk. Og denne frukten er en liten gave til kroppen din, for litchi er rik på C-vitamin og mineraler - i tillegg hevder forskning at den lille frukten kan virke forebyggende mot kreft på grunn av sitt høye innhold av polyfenoler.

Blomkål

Nå er dessverre verken kaniwa eller litchi noe du finner i normale norske dagligvarebutikker, selv om vareutvalget begynner å bli bedre. En ting de fleste lokale kjøpmenn derimot har, er blomkål – og ingenting skriker mer «årets grønnsak» enn blomkål i 2015 – eller «den nye grønnkålen» som en stor amerikansk avis kalte den. Blomkål inneholder mye fiber, vitaminer og mineraler – og lite kalorier, og har et digert bruksområde. Ergo; hiv innpå. Hva gjelder ferdigmat er det i hovedsak to retter som peker seg ut: kimchi, fermentert fisk av koreansk opprinnelse, som går sin seiersgang over den ganske verden, og ramen, den japanske nuddelsuppen. Denne er strengt tatt ikke like sunn som annen trendmat – men mer det du trenger når du ikke orker flere blomkålstuinger.

Kilder: New York Times, Dagens Nyheter, eatthis.com

Del denne artikkelen:

Pinterest

Følg Oslo Lufthavn: