Hold deg i form på farta

Julie Botnen 4. juni 2015

Er du stadig på reisefot og sliter med å holde trenings­rutinene ved like? Pust ut - det finnes råd!

Del denne artikkelen:

Pinterest

For den som er hyppig på reisefot kan det være vanskelig å skaffe seg gode treningsrutiner. Bare en ferie eller et lite avbrekk fra hverdagen kan jo være nok til at man faller ut av treningsrutinene og holder seg borte fra vekter og joggesko i ukevis.
– Når man reiser mye, er det vanskelig å finne både tid og sted for trening. Noen foreslår at man skal ta utfall nedover midtgangen på flyet, men ved nærmere ettertanke er vel det verken realistisk eller spesielt hyggelig for de andre passasjerene på flyet, sier Johanna Grønneberg Mesa, tv-personlighet, treningsguru og blogger på Johannastyle.com

Fitness gadgets

– Men du kan enkelt røre deg litt i løpet av flyturen. Strekk på beina og gjøre litt tåhev imens du står i dokø for å holde blodstrømmen i gang, og hvis det er plass til det kan du også ta en tur bak i flyet for å gjøre noen kjappe knebøy og utfall der. Hvis jeg har med meg datteren min, bruker jeg gjerne henne som litt ekstra vekt og trener armer samtidig.

Det finnes også smarte, enkle løsninger for å holde aktivitetsnivået oppe når du først er på bortebane. Et tips er å velge hotell med omhu. Enten et som har treningssenter eller basseng, eller i det minste treningsmuligheter i nærheten. Men ifølge Grønneberg Mesa, kan også hotellrommet fungere utmerket som location.

Stay fresh

– Senga er den beste treningsbenken. Gjør du knebøy stående midt i senga, er det vanskeligere å holde balansen og øvelsen blir ­automatisk mer effektiv. Senga ­egner seg også godt for push-ups. Du kan begynne med å ligge oppetter senga med beina på gulvet og løfte deg opp, for så å avanserer ved å gjøre push-ups midt i senga. Igjen blir det vanskeligere å holde balansen, og du aktiviserer skuldrene mye mer, tipser hun.

– Ikke forvent deg at du skal ha timevis til trening når du er på tur – det er urealistisk. Legg isteden opp til korte, effektive økter på rundt 20 minutter.
Det er ikke særlig praktisk å skulle ta med seg massevis av treningsutstyr ut på reise, men Johanna har et smart tips også her:
– Et hoppetau tar liten plass og gir maks kardiovaskulær trening. Med det er du kapabel til å brenne mer fett enn noen gang!

Del denne artikkelen:

Pinterest

Følg Oslo Lufthavn: