Høstens hits for huden

15. august 2016

I takt med at gradestokken synker, blir huden mer sensitiv. Vi gir deg tipsene for å motvirke skadene.

Del denne artikkelen:

Pinterest

Sprukne lepper, gustne kinn og knusktørr hud er blant utfordringene når sommeren er på hell og den kjølige, mørke tiden er på inntog. Vekslingen mellom den varme, tørre lufta inne og den sure, kalde lufta ute, gjør huden tørr og sensitiv, og dermed kreves det flere forholdsregler og mer beskyttelse. Men i jungelen av produkter og skjønnhetsguider, er det lett å gå seg vill. Det aller første du bør finne ut av, er hvilken hudtype du har, for skal vi tro hudspesialist Ole Henriksen, er det nemlig mange av oss som ikke vet det.

– Rens huden om morgenen og se deg i speilet i naturlig dagslys. Studer først pigmentet i huden din: Er det jevnt? Se deretter på porene: Er de store? Usynlige? Eller kanskje synlige bare i T-sonen? Kjenn så på fuktnivået: Er huden tørr når du tar på den? Se ekstra nøye på huden rundt øynene, der den er tynnest. Og til slutt klyper du deg i kinnet for å sjekke elastisiteten, forklarer Henriksen.

Etter å ha gjort denne selvtesten har du blitt bedre kjent med huden din, og kan dermed enklere manøvrere deg i produktlandskapet. Uansett hudtype, er det to ting som ifølge Ole Henriksen er alfa omega om høsten: Å bli kvitt døde hudceller og å tilføre masse fukt!

– Bruk en peeling som beroliger huden én gang i uka, som for eksempel min Lemon strip flash peel, eller Power peel dersom du er litt eldre. En rik dagkrem med masse fett i seg er også essensielt, ettersom fett ikke fryser i kulda og dermed holder på fukten, for eksempel min Truth crème advanced hydration. Og under ansiktskremen bør du bruke serum, eller eventuelt noen dråper fuktighetsolje dersom huden din er veldig tørr, råder Ole Henriksen.

​5 kjappe tips for å unngå tørr hud

Ikke dusj oftere eller lenger enn nødvendig. Vann – og spesielt varmt vann – tørker ut huden.

Spis og smør deg med sunne fettsyrer, og suppler gjerne med kosttilskudd i form av omega 3 og 6, antioksidanter og zink.

Ha ekstra fukt i luften innendørs. – For eksempel ved å sette en skål med vann over ovnen.

Unngå sterke renseprodukter, og ikke gni sminkefjerner for hardt på huden. (Spesielt ikke rundt øynene der huden er ekstra ømfintlig.)

Vær nøye med å rense huden hver dag. En ren hud er mer mottagelig for vitaminer og mineraler, og dermed vil serum og nattkrem ha mye mer effekt.

MYTEKNUSING

For mange kan det kanskje synes krevende å skulle sette seg inn i hva huden trenger, men det er spesielt to misforståelser som går igjen ifølge hudeksperten:

– Den ene er at man tror at huden blir bedre jo flere produkter du bruker, men det er mye gunstigere med noen få essensielle produkter i høy kvalitet, enn å tenke kvantitet. Bruker du for mye kan huden isteden bli stresset, og du kan bare gjøre vondt verre.

– En annen myte, er at produkter som inneholder mye fett gir deg fet hud. Sannheten er motsatt: Når huden tørker ut skapes det et ”sement” i hudcellene, slik at verken gifter og avfallsstoffer kommer ut, eller næringsstoffer kommer inn. Ved å tilføre huden fettstoffer, i riktig balanse med andre produkter, opprettholder du en myk overflate, slik at huden enklere renser seg selv og tar til seg vitaminer og mineraler fra produktene.

En klassisk felle det er lett å gå i, er at man støtt og stadig hopper mellom ulike produkter og merker. Det finnes jo så mye lovende og fristende i butikkhyllene, og så blir man gjerne litt utålmodige når resultatene en har blitt lovet lar vente på seg.

– Mange er stendig på jakt etter et nytt mirakel, men det skjer ikke mirakler hvis man ikke er konsekvent. På samme måte som at du ikke blir god i yoga hvis du ikke utøver det regelmessig over tid, så kommer ikke huden din til å forvandle seg hvis du ikke er tålmodig og lar den venne seg til rutinene dine, sier Ole.

En god rens er avgjørende

En god rens er viktig for å opprettholde sommerens glød om høsten.

FRA INNSIDEN

Vel så viktig som gode produkter, er gode matvaner. Ordtaket «skjønnheten kommer innenfra» har faktisk noe for seg, og når det på denne tiden av året er redusert fuktighet i luften, bør du drikke ekstra mye vann og passe på at du får i deg nok fett. Produkter som fet fisk (laks, ørret, makrell), avokado, vegetabilske oljer, nøtter, egg, fullkorn og frukt og grønnsaker bidrar til at huden holder på gløden.

– Kosthold har ekstremt stor innvirkning på huden. Mange mener at man får dårligere hud når man er stressa, og det skyldes rett og slett at man da gjerne spiser feil ting. Sukker er en fiende for huden, og derfor er det viktig å starte dagen sunt, med et stabilt blodsukker som demper søtsuget utover dagen, sier Ole Henriksen.

Slenger du på gode treningsrutiner, blir huden enda gladere. Fysisk aktivitet øker nemlig blodomløpet og bringer oksygen og næringsstoffer opp til hudcellene, i tillegg til at svette åpner porene og sørger for at huden renses innenfra.

Del denne artikkelen:

Pinterest

Følg Oslo Lufthavn: